Carl Friedrich Gauss

Matematician german (1777 - 1855)

Gauss, matematician S-a nascut la Brunswick, Germania in 1777. A studiat matematica la Universitatea din Göttingen intre anii 1795-1798. A fost directorul Observatorului Astronomic din Gottingen incepand cu anul 1807 si pina la sfarsitul vietii. Tatal sau a fost daor un muncitor dar a observat talentul fiului sau inca de timpuriu. A observat ca fiul sau stia sa calculeze cu usurinta inca de la varsta de 5 ani. Atunci cand profesorul sau l-a pus sa adune numerele de la 1 la 100 (ca sa-l tina ocupat), Gauss a gasit o metoda de a le calcula foarte repede, si i-a dat raspunsul imediat: 5050. Metoda este foarte cunoscut ain zilele noastre datorita lui Gauss. El a numit matematica "regina stiintelor" iar aritmetica "regina matematicilor".

La varsta de 24 ani a scris cartea numita "Disquisitines Arithmeticae", care este considerata astazi una din cele mai influente lucrari de matematica. De asemenea, a scris prima lucrare moderna legata de teoria numerelor.

Gauss a fost numit deseori 'Prințul matematicii' sau 'cel mai mare matematician din antichitate și până azi'. Este unul dintre matematicienii de top care și-a adus contribuția la dezvoltarea mai multor ramuri ale matematicii și ale științelor.

Gauss a fost un copil precoce, așa cum spuneam și mai sus. Atunci pe când avea doar trei ani a desccoperit erori in cecurile tatălui său. Începând cu vârsta de 5 ani el verifică constant cecurile și plățile tatălui său. Până la vârsta de 12 ani termină Gymnaziul si aduce critici geometriei euclidiene.

Deși provenea dintr-o familie modestă el atrage atenția Ducelui de Brunswik care îl trimite să studieze la Colegiul Carolinum la vârsta de 15 ani; iar mai târziu la Universitatea din Göttingen (pe care o urmează între anii 1795 și 1798). Este încă adolescent atunci când descoperă câteva teoreme importante.

El a adus contribuții esențiale în Teoria numerelor și el este cel care a râspândit și popularizat notația

a + bi

pentru numerele complexe.

La vârsta de 22 ani el demonstrează ceea ce era cunoscut sub numele de  Teorema Fundamentală a Algebrei.

Interesul său nu s-a oprit doar la mateatică ci și la Astronomie și alte științe. Este unul dintre cei mai importanți oameni de știință ai secolului al XIX-lea și nu numai.

Ai nevoie de ajutor la matematica? Pune o întrebare!

la Aritmetica